Spreken we van een trend, hype of rage?

Supermarkten zijn veel bezig met de branding van hun keten. Ze verzinnen de gekste en de meest uit een lopende acties om zo veel mogelijk klanten binnen te slepen. Dit doen ze door middel van vele kanalen, denk aan advertenties op het internet, de reclame folders in je brievenbus en de spotjes op de televisie. Maar waar ze ook heel goed in zijn is het hypen van een ‘extraatje’ in de supermarkt bij bijvoorbeeld tien euro aan boodschappen. Iedereen kent ze nog wel, de wuppies, van de Albert hein. Maar was dit nou een trend, een hype of een rage?

Een verschijnsel dat binnen korte tijd razend populair wordt door middel van veel media aandacht wordt een hype genoemd. Een hype wordt altijd bewust in gang gezet. Vaak zijn dit reclamestunts of grote mediacampagnes. Ze duren vaak maar kort. Na 2 tot 4 maanden is iedereen het vaak al weer vergeten. Een voorbeeld van zo’n verschijnsel is, zoals al eerder genoemd, de wuppie. Tijdens het WK in 2006 waren deze kleine beestjes enorm populair. Albert Hein heeft de wuppie in korte tijd enorm gehypet. Iedereen wilde zo veel mogelijk van deze gekke pluizenbolletjes hebben. Doormiddel van reclame op de tv,  langs de voetbalvelden en zelfs een eigen lied werd dit een waar fenomeen. Het was maar voor korte duur want na het WK was het al gauw over met de pret.

Wanneer een verschijnsel binnen korte tijd ook razend populair wordt maar hiervoor niet zo veel media aandacht krijgt spreken we van een rage. Er komt dus nauwelijks tot geen reclame aan te pas, het ontstaat gewoon. De belangstelling is ook hierbij maar voor korte duur, maar wel enorm groot bij een grote groep mensen. Een rage komen we vaak tegen in de mode. Een paar jaar geleden wilde iedereen zo’n gekleurd Adidas vest hebben, hedendaags kom je ze nog amper tegen. Niet alleen in de mode komen we dit tegen. Vroeger was het bijvoorbeeld ook een rage om ‘wieltjes’ aan de hakken van je schoenen te binden en zo over het schoolplein heen te ‘skaten’. En tegenwoordig is de ‘spacescooter’ een hele rage op het schoolplein, dit is een soort step waarmee je je niet op de grond hoeft af te zetten. Het is een tijd lang heel populair maar het houd ook weer een keer op.

Als laatste hebben we nog de trend. Het woord trend wordt vaak door elkaar gebruikt met rage en hype. Toch is een trend weldegelijk anders dan een rage of een hype. Het grote verschil zit hem in de duur. Een trend duurt minimaal een jaar. Een trend is ook een verschijnsel wat binnen korte tijd erg veel aandacht krijgt en erg populair raakt.
Trends kunnen weer opgedeeld worden in 3 soorten. De microtrend, deze is de kortste van alle drie en duurt 1 tot 5 jaar. Daarna komt de maxitrend van 5 tot 10 jaar. Als laatste kennen we nog de megatrend van 10 tot ongeveer 10 jaar. Enkele voorbeelden van trends zijn de Nike Air Max, een paar jaar geleden waren deze ineens razend populair, tegenwoordig kom je ze nog steeds tegen wanneer je door de stad loopt of in een sneakerwinkel staat. Een ander goed voorbeeld zijn de petten en caps. Het begon met de New York Yankees caps is verschillende kleuren, en tegenwoordig heb je ze in allemaal verschillende soorten, kleuren en merken.

Het grote verschil tussen een hype en een rage is dus de media aandacht die het verschijnsel krijgt. Is iets voor korte tijd enorm populair en krijgt het veel media aandacht dan spreken we van een hype. Is het voor korte tijd enorm populair zonder media aandacht spreken we van een rage. Het grote verschil tussen een hype of een rage met een trend is de duur. Duurt het fenomeen langer dan een jaar spreken we van een trend.

Leave a comment