Hypes, trends & rages.

In mijn vorige blogpost heb ik het gehad over het ontstaan van social media op de marketing communicatie. Nu ga ik het hebben over hypes, trends & rages. Wat houdt dit nou eigenlijk in en wat zijn de verschillen tussen hypes, trends & rages? Dit ga ik uitleggen in deze blogpost. Ook ga ik zelf een voorbeelden geven van hypes, trends en rages.

Wat is een hype?

Een hype is iets populairs maar een hype is maar tijdelijk. Een heel gemeenschap gaat mee met die hype. Neem bijvoorbeeld idols. Deze talentenshow was pas nieuw op de Nederlandse tv en iedereen was er enthousiast over. Deze hype werd zo populair dat bijna heel het land voor de buis zat als het op tv kwam. Ze verkochten kleren, gadgets, kaartspellen, agenda’s en noem maar op. Iedereen was dol op Idols. Tot dat er andere talentenshows op tv verschenen, was Idols vergeleken met die programma’s niet meer bijzonder. De hype is dus gestopt.

Wat is een trend?

Het verschil tussen een hype en een trend is vaak moeilijk te beschrijven. Hypes en trends zijn beide erg populair, maar het verschil is dat een hype tijdelijk is en een trend is iets van een langere duur. Neem bijvoorbeeld een mobiele telefoon. Tegenwoordig heeft iedereen een mobieltje bij de hand, maar vroeger was dit niet zo. Niemand kan tegenwoordig meer zonder hun mobieltje omdat zij altijd bereikbaar willen zijn. Een mobiele telefoon is dus een perfect voorbeeld van een trend.

Wat is een rage?

Een rage lijkt wat minder op een hype en een trend. Het is wel, net als een trend en hype, erg populair. Het verschil is dat een rage van een hele korte duur is. Het is bijvoorbeeld iets wat je verzamelt. Vaak is iets wat je verzamelt van korte duur. Neem bijvoorbeeld de loombandjes. Een man bedacht deze bandjes voor zijn dochtertje om haar haren te versieren. Opeens namen veel landen deze loom-rage over. Overal in de winkels kan je de loombandjes wel halen. Maar je merkt wel dat de loombandjes nu veel minder wordt gebruikt of zelfs nooit meer. Een ander goed voorbeeld van een rage zijn de flippo’s. Deze flippo’s waren ook een enorme rage maar deze zijn nu nergens meer te vinden. Een rage is dus voor een korte duur populair en daarna verdwijnt deze.

Dit waren de verschillen tussen hypes, trends & rages.

De grote vraag is; Welke hypes, trends en rages denken we te krijgen in de toekomst? Deze zullen waarschijnlijk enorm verschillen vergeleken met de hypes, trends en rages van tegenwoordig.

kayleigh ariens

Leave a comment