Usability en relevantie

Crossmedia heeft vijf speerpunten:
– Storytelling
– Mediumspecificiteit
– Usabillity
– Relevantie
– Co-creatie

In mijn vorige blog had ik het over storytelling, dat is één van de vijf speerpunten zoals je ziet. Nu ga ik jullie wat vertellen over usability en relevantie.

Usability 

Usability is een engels woord. Wat in het Nederlands gebruiksvriendelijkheid betekend. Een product is pas gebruiksvriendelijk als de consumenten het effectief en efficiënt kunnen gebruiken. Als voorbeeld neem ik Google. Wie begrijpt Google nou niet? Je tikt je vraag of zoekterm in, in het balkje, en drukt op enter. Tada! Dan komt er een pagina vol met verschillende websites die allemaal te maken hebben met je zoekterm of vraag. Voor de rest kan je ook contact opnemen met Google indien je problemen hebt met hun website. Google is niet alleen een zoekmachine. Google heeft ook een Gmail, waarbij je je mail kan checken.

Usability van een site kan je makkelijk testen. Stel voor jezelf een paar doelen op, die bezoekers op jouw site moeten kunnen bereiken. Zoals :

  • Filmpjes kunnen maken met de webcam
  • Spullen kunnen kopen in de webshop
  • Een vragenlijst invullen

Test of mensen jouw platform zo gebruiken zoals je van te voren had bedacht. Als één iemand het niet begrijpt zal de kans groot zijn dat er meerdere mensen het niet begrijpen.

Relevantie

Bij relevantie is het belangrijk dat je via de juiste middel, de juiste boodschap  uit op de juiste tijd.  boodschap, tijd en middel ontzettend belangrijk. Het moet van de tijd van nu zijn, zodat mensen het sneller en beter begrijpen.
Laatst is ‘The Pencil’ uitgebracht door Apple. Apple heeft er voor gekozen om het dit jaar pas uit te brengen, omdat we nu onderhand gewend zijn aan de tablets. The Pencil is nóg handiger voor de tablet gebruikers en designers. Als Apple eerder ‘The Pencil’ had uitgebracht dan hadden we wat meer moeite met het gebruik van het product. Ieder jaar brengt Apple een nieuw product uit, zodat wij als consumenten ieder jaar weer tevreden blijven over Apple.

Leave a comment