Concept van AXE. Usability en Relevantie

Goedendag lezers van vandaag. Fijn dat jullie weer iets nieuws willen leren van crossmedia. Vandaag ga ik het hebben over een aantal andere speerpunten dan de vorige keer, namelijk usability en relevantie. Wat die termen precies inhouden ga ik jullie uitleggen, waarbij ik ook een aantal voorbeelden ga gebruiken om het duidelijker te maken.

Het concept dat ik hiervoor ga gebruiken is het crossmediaal concept van Axe Bodyspray.

Axe Bodyspray is de meest gebruikte deodorant onder de jongeren/mannen van Nederland. Dit komt omdat er veel positieve reclames op tevisie zijn, maar ook omdat het assortiment van Axe Bodyspray ook erg groot is. Natuurlijk is dat niet alles, want ze doen ook aan online reclame, en ze zijn continu betrokken bij de consument. Van social media tot gratis givaways op verschillende plaatsen. Een crossmediaal concept, want ze verwijzen je van televisiereclames naar websites, van websites weer naar social media, en van social media weer naar advertenties en televisiereclames.

Wat is usability?
Usability betekent eigenlijk klantvriendelijkheid. Hierbij wordt er dus rekening gehouden met bepaalde behoefte en gewoonten van de consument. De consument gebruikt dit voor het realiseren van iets wat hij/zei belangrijk vindt aan het product. Een goed voorbeeld hiervan is een crossmediaal concept van een website. Wat hier dus van belang is, is dat mensen gemakkelijk gebruik kunnen maken van dat crossmediaal concept. Dus simpel en snel door de website heen kunnen, en gemakkelijk de informatie vinden die ze nodig hebben.

Wat is relevantie?
Bij relevantie wordt er bedoelt dat er rekening wordt gehouden met het juiste middel en de juiste tijd van een boodschap die er wordt ge-uit binnen een crossmediaal concept. Het moet dus te maken hebben met de tijd van nu, zodat men dit sneller zal lezen en goed zou kunnen begrijpen. Een goed voorbeeld hiervan is een grappige post van voetbaler Neymar met Lionel Messi. Nu begrijpen wij waarom die twee samen op een uiting gepost worden. Maar als dit een aantal jaar geleden (toen Neymar nog niet bij Barcelona speelde) gepost zou zijn, zouden veel mensen met een vraagteken staan. Het is dus erg belangrijk dat de inhoud relevant is, zodat men dit leest en begrijpt.

Hoe wordt dit gebruikt in het concept van Axe?
Wat Axe natuurlijk wil, is dat mensen hun producten gaan kopen en gebruiken. De usability van Axe is eigenlijk erg simpel. Koop het product, spuit het onder je oksels, en de consument heeft zijn/haar behoefte bereikt. Het kopen van het product is ook erg simpel, want ze zijn namelijk verkrijgbaar in bijna alle supermarkten en drogisten, met een groot assortiment.

Gelukkig houdt Axe ook rekening met de tijd van nu. Ze geven je bijvoorbeeld een gratis Axe deodorant als je een nieuwe Playstation 4 spel koopt. En ze gebruiken veel elementen in hun reclame die relevant zijn van de tijd van nu. Natuurlijk is dat voor Axe niet heel erg moeilijk, omdat mensen na 30 jaar nog steeds lekker willen ruiken, en dan in het verleden ook graag wouden.

Ik ben blij dat jullie iets meer te weten zijn gekomen over de usability en relevantie in een crossmediaal concept. Maar mijn vraag is natuurlijk…..

Hoe gaat crossmedia zich in de toekomst verder ontwikkelen in klantvriendelijkheid en relevantie?

Kamal Haroun

Bronnen:

basisboek crossmedia concepting I. Reynaert, D. Dijkerman.

http://www.hallofawesomeness.nl/crossmedia-college-2-vijf-speerpunten-van-een-crossmediaal-concept/

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s