Storytelling, yes or no?

Hallo allemaal,

Vandaag gaan we weer verder met bloggen (yeah) en dit keer gaan we het hebben over Storytelling. Wat draagt dit bij aan reclame?

Ik zal eerst proberen uit te leggen wat storytelling is. Bij storytelling worden mensen bij de boodschap betrokken, het maakt de boodschap tot leven. Het wordt ook gezien als meest natuurlijke manier om te communiceren. Storytelling heeft heel veel voordelen. Kinderen geloven alles dus die krijg je snel mee in je verhaal. Mensen kunnen zich sneller identificeren met de het verhaal, daardoor begrijpen ze het beter en  daarnaast kan het mensen met elkaar verbinden . Maar er zijn ook nadelen. Soms kan storytelling heel onbetrouwbaar over komen, want je kunt een verhaal makkelijk aandikken, geef toe dat doen we allemaal en ook in de reclamewereld. Ik vind het niet raar dat sommige mensen liever zien dat een reclame ‘straight to the point’ is. Lekker duidelijk en niet hoeven nadenken over of het wel betrouwbaar is.

Wat is nu dan een voorbeeld van storytelling?

Jullie kennen vast allemaal de reclame van Bertoli wel. Jaren en jaren wordt een recept doorgegeven aan de volgende generatie en dat zijn altijd dochters. Maar dan krijgt een vrouw een zoon en dan is het drama want de traditie kan niet meer worden voortgezet. Dan bedenkt deze vrouw dat ze het  geheime familie recept wel kan overdragen aan Bertoli. Hartstikke mooi verhaal. Maar bedenk eens hoe ‘betrouwbaar’ dit is?

Toch geloof ik dat veel mensen dit product zouden kopen omdat het allemaal heel mooi klinkt. Want als ik je vraag om of Bertoli te kopen of een andere olie die niet zo’n verhaal heeft en gewoon wordt gepromoot zoals kruidvat, lekker simpel, dan zou je waarschijnlijk toch kiezen voor die van Bertoli.

Denk jij dat je wordt beïnvloed door storytelling en waarom wel of niet?

http://www.corhospes.nl/2014/04/waarom-reclame-en-storytelling-niet-werkt/

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s